Nema komentara

Koliko su se kupci promijenili u posljednjih 10 do 15 godina? Evo što je važno mladima!

Mnogi su nakon nekretninske krize 2009. shvatili da je loša investicija kupiti nekretninu loše kvalitete na lošoj lokaciji

Dostupnost informacija, kvaliteta gradnje, odnosi suvlasnika zgrade, uvjeti kreditiranja, blizina potrebnih sadržaja, cijene stanova… utječu na ponašanje sudionika na tržištu.

Proteklih 10-ak, pa čak i 15-ak godina imali smo vrlo turbulentno i zanimljivo tržište nekretnina u Hrvatskoj, koje je tek nedavno izašlo iz višegodišnjeg negativnog ciklusa, a već se danas susreće s novim izazovima. Uz već poznati manjak dugoročne strategije stambenog zbrinjavanja stanovništva, kao i manjak investicija u infrastrukturu, prijevoz i objekte javne namjene, na tržište posljednjih godina utječu apartmanizacija, subvencije, neopravdani porast cijena nekretnina, pa čak i onim starijim, postroženi uvjeti kreditiranja, a na sve to i pandemija koronavirusa, potres… Koliko je sve to posljedično utjecalo na kupce, koliko su se promijenila njihova razmišljanja, potrebe, kompromisi na koje su spremni pristati, o tome razgovaramo s Lanom Mihaljinac Knežević iz agencije Zagreb West te s Robertom Pokrovcem iz agencije Erste nekretnine.

Mnogi su nakon nekretninske krize 2009. shvatili da je loša investicija kupiti nekretninu loše kvalitete na lošoj lokaciji. Ono što svi pokušavaju dobiti je kvalitetna nekretnina na lokaciji u blizini sadržaja i javnog prijevoza. Legalnost zgrade je iznimno važna, kao i postojanje uporabne dozvole, jer banke više ne izdaju kredite ako kupac ne priloži taj dokument, čak i ako su zgrade sagrađene prije ’68. Stanje zgrade kupcima je postalo iznimno važno. Izbjegavaju zapuštene zgrade, s neuređenim zajedničkim dijelovima. Zanima ih i plaća li se redovno pričuva te odnosi među suvlasnicima – kaže L. Mihaljinac Knežević i dodaje da kupci ne žure i gledaju svaki detalj, poput kvalitete gradnje, energetske učinkovitosti, mogućnosti dugoročne zarade i likvidnosti.

NAČIN POSLOVANJA

Pokrovac, pak, ističe da je naglasak i na korištenju same nekretnine.

– Mladim bračnim parovima važnija je infrastruktura koja je potrebna njihovoj djeci te dostupan javni prijevoz do radnoga mjesta nego, primjerice, umirovljenicima. Međutim, tu kvalitetu više će dati razvoj klasične infrastrukture nego bilo što drugo. Godinama ponavljamo da će nove ceste, škole, vrtići, stanice javnog prijevoza, tu segmentaciju činiti smislenom, a naše nekretnine vrednijima. Pitanje je jesmo li se znatnije pomakli u odnosu na neko prošlo vrijeme. Kupci će se više mijenjati tek kad se i ti kriteriji podignu na višu razinu – napominje.

Dodaje da je uistinu teško pronaći nekretninu koja zadovoljava sve tražene kriterije kupaca pa svatko treba razmisliti hoće li pristati na manje kvadrata i blizinu sadržaja koji kvalitetu života čine boljom ili će, pak, kupiti nekretninu veće površine u kojoj će život biti ugodniji, ali će zato trošiti više vremena i novca na ostale, udaljenije aktivnosti.

Općenito govoreći, internet je promijenio načine poslovanja, olakšavajući kupcima da se što brže i bolje upoznaju s ponudom.

– Kupcima je vrlo jednostavno vidjeti gdje se nekretnina nalazi bez izlaska iz svog ureda ili doma, kao i što sve posjeduje ta mikrolokacija. Tako može lakše odlučiti hoće li uopće pogledati nekretninu ili ne – kaže Pokrovac.

Međutim, pregledavajući tražilice dobiva se nerealna slika o previsokim traženim cijenama.

Tromost hrvatskog tržišta nekretnina i nedovoljno brza reakcija vlasnika i prodavatelja na makroekonomske pokazatelje velik je izazov i za kupce i za agencije za nekretnine, koje usprkos uvidu u realizirane cijene i razumijevanje trendova koji utječu na cijene nekretnina, i dalje u ponudi imaju nedovoljan broj nekretnina kojima je dobro pogođen omjer cijene i kvalitete – kaže L. Mihaljinac Knežević.

Slaže se i Pokrovac, koji ističe da je nerazmjer odnosa na tržištu između stanova novije gradnje i starije gradnje sve izraženiji.

– Statistički pokazatelji prosječnih traženih cijena stambenih nekretnina i dalje su u rastu, iako svi indikatori pokazuju da ne bi trebali biti. Upravo je tu i najveća potencijalna opasnost i izazov. S druge strane, lako je upasti u pogrešne interpretacije statističkih pokazatelja i zaključiti da će cijene općenito padati, što je daleko od istine. U nadolazećem razdoblju, izazov agencija za posredovanje je utjecaj na adekvatno formiranje traženih cijena starijih nekretnina. Vjerujem da bi to ubrzo bilo očito i u povećanim ukupnom volumenu prodaje – ističe.

Iako neke agencije uvode virtualne šetnje, kupci i dalje u većem broju obilaze nekretnine, što je uostalom i završni korak prije donošenja odluka o kupnji.

izvor: jutarnji.hr